Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

torsdag 21 mars 2013

En enkät från Stockholms universitet

Jag sitter nu och fyller i en enkät om Roxanas utveckling i ryska som jag fick av Natalia Ringblom på Stockholms universitet. Den handlar främst om ordförrådet men innehåller även frågor om morfologi och syntax (användning av olika kasus, verbformer, syntaktiska konstruktioner).

Det är roligt, men det är inte lätt att kartlägga Roxanas ordförråd. Jag har från början försökt anteckna alla nya ord och uttryck som jag hörde henne använda, men listan börjar bli lång, nya ord tillkommer hela tiden, och det börjar bli svårt att hänga med.

Jag har också gjort en lista med ord som Roxana använder men som inte finns med i enkäten. Men jag är inte säker på att jag har fått med allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar